tirsdag 12. januar 2010

Oppgaver 11. januar

Hva er de viktigste forskjellene og likhetene mellom journalister, reklameskapere og kommunikatører? (Stikkord: Arbeidsoppgaver, type tekster, mandat/rolle i samfunnet og oppdragsgivere.)

Journalister, reklameskapere og kommunikatører har alle viktige roller innenfor mediebildet. Man kan si at fellesnevneren for disse yrkene er å videreformidle informasjon på en eller annen måte. En journalist videreformidler informasjon ettersom hva eller hvem vedkommende skriver for. På samme måte har reklameskapere som jobb å videreformidle informasjon om et spesifikk produkt eller den tjeneste. Dette gjelder også for kommunikatører som har som jobber med informasjon og samfunnskontakt for en eventuell bedrift.

Forskjellene mellom yrkene er at de formidler forskjellig type informasjon. Journalister arbeider med å formidle nyheter eller hendelser, i motsetning til en reklameskaper som informerer publikum om et konkret produkt, tjeneste eller kampanje. En kommunikatør derimot jobber ikke fullt så konkret, og oppgavene kan variere mellom å være interne og eksterne. Deres arbeid er mer basert på markedet og hvilken etterspørsel som finnes. Allikevel kan du si at en kommunikatør arbeider for kommunikasjon, både mellom bedriften og publikum, men også mellom medarbeiderne.

Dersom du skulle jobbe med medier og kommunikasjon i framtida, hvilken av disse tre bransjene ville du helst jobbet i – og med hva? Begrunn svaret! Og hvilken jobbe i mediebransjen ville du hatt minst lyst på? Hvorfor?

Personlig vil jeg jobbe som reklameskaper. Grunnen til det er at det gir meg så mye, både det å drive med markedsføring av et produkt, men også det å jobbe med mennesket. Psykologi er en stor del av dette yrket, og det facinerer meg veldig. Ved å arbeide med reklame vil du aldri få en arbeidsdag som er lik, og yrket handler i stor grad om utvikling. Kreativitet er absolutt det største nøkkelordet i denne sammenhengen. Det hjelper ikke å komme opp med en god ide, så lenge du ikke har evnen til å komme opp med flere ideer som alle er like unike. Det er selvfølgelig en stor utfordring, ettersom bedriftene ikke vil ha reklamer som allerede eksisterer, og hele poenget er å være nytenkende.

Når det kommer til hvilken av disse bransjene jeg har minst lyst til å jobbe i, må det nok være journalist. Jeg har ufattelig stor respekt for de menneskene som velger dette yrket. Grunnen til det er at du alltid må stå på egne ben. Det hjelper ikke å skjule seg bak noen andre enn deg selv når du har skrevet noe upassende. Det samme gjelder hvis det du skriver er uinteressant eller kjedelig, slik at avisen eller bladet får negativ oppmerksomhet. Man kan jo si at det samme gjelder for reklame bransjen, men her vil man alltid være et team, og det å jobbe sammen er en utrolig stor del av yrket. Det å jobbe under et konstant press, slik man gjør som journalist er ikke det helt ultimate for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar